Petua Menangani Keguguran Rambut Selepas Hamil

Benarkah rambut anda gugur kerana bayi anda menyemburkan air liur? Ada juga ibu-ibu yang baru lepas bersalin akan terkejut apabila mendapati mereka kehilangan rambut lebih dari kebiasaan dalam beberapa bulan yang pertama selepas bersalin. Sebenarnya ini perkara biasa dan anda tidak perlu panik. Rambut anda akan kembali seperti biasa normal pada hari ulang tahun pertama kelahiran bayi anda.

Kebiasaannya, lebih kurang 85 hingga 95 % rambut anda tumbuh, dan 5 hingga 15 % di dalam keadaan peringkat berehat. Selepas peringkat berehat, rambut akan gugur dan digantikan dengan rambut baru. Purata keguguran rambut bagi wanita adalah lebih kurang 100 helai rambut sehari.

Ketika anda mengandung, peningkatan tahap estrogen akan melambatkan proses pertumbuhan rambut anda. Jadi, terdapat sedikit sahaja rambut yang berada dalam keadaan berehat dan kurang rambut yang gugur setiap hari.

Tetapi selepas bersalin, tahap estrogen akan jatuh dan banyak folik rambut memasuki peringkat berehat. Ini bermakna lebih banyak rambut akan gugur ketika mandi atau bersikat. Keguguran luarbiasa ini akan berkurangan dan rambut anda akan kembali seperti sebelum pra-mengandung. Ini mengambil masa di antara 6 hingga 12 bulan selepas bersalin. Namun begitu, tidak semua wanita akan mengalami perubahan dramatik pada rambut mereka ketika mengandung atau ketika menjalani tempuh berpantang.

Apa yang anda perlu buat?

Anda tidak dapat memberhentikan rambut daripada gugur tetapi anda boleh mengubah stail rambut anda. Mungkin dengan memotong pendek. Secara praktikalnya,  dengan kehadiran bayi anda dan kesuntukan masa, rambut pendek akan lebih memudahkan lagi penjagaan rambut anda.

Speak Your Mind

*

Click here to get the Free Goodies